Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Egypten dag 5

Av Ingela - 27 oktober 2008 18:22

På måndagen blev det återigen sol och bad. Mysig fika intogs på uteserveringen med den underbara utsikten över havet och stranden. När vi kom upp till lägenheten så hade städaren gjort ett fint hjärta av filten på döttrarnas säng.

Senare på em hade vi bestämt oss för att ta en tur till Hurghadas shopping centrum -  Sekkala. Vi gick ut från hotellet för att komma till vägen, vilket vi blivit rekommenderade av guiden. Där ute skulle vi stoppa en taxi (vilket det finns många av). (De taxibilar som kör in på området måste nämligen ha tillstånd och har därför dyrare priser). Men vi hann inte komma mer än halvvägs på den vägen ut, förrän det dök upp en bil med en man som frågade oss om vi skulle ha taxi. Vi gjorde upp om priset och eftersom han gick med på 30 egyptiska pund (vilket vi fått till oss var det normala priset) så åkte vi med honom. När vi kom in till Sekkala stannade han vid en affär där en kille kom ut. Denna kille bjöd in oss i sin affär och visade vad han hade för varor. Han erbjöd sig även att vi kunde boka hemresa och bli hämtade på samma ställe som där vi gick av – vid hans affär - vilket vi då gjorde.

Vi började promenera affärsgatan fram och hittade lite smått och gott. Tjejerna köpte armband och badlakan. Jag köpte en broderad vit blus, två scarfar och badlakan av jättebra kvalité, då fick jag även med ett pärlhalsband. Kent köpte två T-shirtar och två nyckelringar. Vi såg den restaurangen som en svensk driver Cafe Del Mare , men vi var aldrig där. När tiden var utsatt gick vi tillbaka till det ställe där vi gick av och till den affären. Där inhandlade vi de sista sakerna före han ringde på en taxi till oss.

Det var en orange taxi som kom – vilka brukar ha mycket högre priser än de övriga. Men vi kollade upp priset och skulle få åka för samma kostnad som tidigare (oftast har de ju billigare priser till dem de känner dvs. egyptier m.fl) Det blev en roligt diskussion i bilen då min man berättade att han arbetade inom biltillverkningen och det blev lite prat om bilar. Helt plötsligt svarar min man på frågan om hur många hästkrafter han har i bilen dvs. 150, vilket sedan visar sig vara svar på frågan om hur många barn han har ;-) det blev ett gott skratt när maken  fick rätta sig och säga att det BARA var fyra.